ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Դպրոցականի ֆիլհարմոնիան ամենահայրենասիրական ծրագիրն է»

«Դպրոցականի ֆիլհարմոնիան ամենահայրենասիրական ծրագիրն է»
25.10.2017 | 13:41

Մեր զրուցակիցն է մշակութաբան, Հանրային խորհրդի անդամ, Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիայի տնօրեն ԳԱԳԻԿ ՄԱՆԱՍՅԱՆԸ: Նրա հետ քննարկեցինք մշակութային այս հաստատության գործունեությանն առնչվող որոշ խնդիրներ:

«ՑԱՎՈՔ, ՄԵՆՔ ՊԵՏԱԿԱՆ ԱՆԿԱԽՈՒԹՅՈՒՆՆ ԸՆԿԱԼԵՑԻՆՔ ՈՒՂՂԱԿԻ ԻՄԱՍՏՈՎ»
-Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիայի շենքը մայրաքաղաքի եզակի մշակութային շենքերից է, որը պահպանվել է ողջ շքեղությամբ և ծառայում է իր նպատակին: «Իրատեսից» Հայաստանի նկարիչների միություն ճանապարհս անցնում է Ձեր ղեկավարած կառույցի մոտով: Մշտական և ամենատարբեր համերգներ են ներկայացվում ազդագրերում, բայց եկեք շենքի ներսում ծանոթանանք Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիայի գործունեությանը:
-Նախ՝ մեր պատմությունը ներկայացնեմ: Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիան ստեղծվել է 1932-ին, այսինքն արդեն 85 տարեկան է: Ստուգաբանենք «ֆիլհարմոնիա» բառը: Անտիկ փիլիսոփայության մեջ «հարմոնիան» ասոցացվում է երաժշտության հետ. «Ես սիրում եմ երաժշտությունը»՝ սա է ֆիլհարմոնիայի ամբողջական բացատրությունը:
1932-ին Հայաստանում ստեղծվեցին առաջին պետական անսամբլները, որոնք ընդգրկվեցին պետական ֆիլհարմոնիայի կազմում: Ժամանակի ընթացքում այն վերանվանվեց «Հայհամերգ», այնուհետև վերականգնեց իր նախնական անվանումը: Մեր կազմակերպությունը Հայհամերգի իրավահաջորդն է: Մենք վերադարձանք նախկին անվանմանը, քանի որ պետական ֆիլհարմոնիաներն աշխարհում ընդունված մշակութային կառույցներ են: Պետական ֆիլհարմոնիաներ են գործում նախկին ԱՊՀ երկրներում և ունեն նույն դերակատարությունը: Ֆիլհարմոնիան առհասարակ, և մասնավորապես Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիան, համահավաք կազմակերպություն է, որն ընդգրկում է երաժշտության բոլոր ժանրերը ներկայացնող համերգային խմբեր: Անցյալում պարի և երգի-պարի պետական անսամբլները, կամերային և սիմֆոնիկ նվագախմբերն ու մյուս համերգային խմբերը ներառված էին «Հայհամերգ» և «Հայպետֆիլհարմոնիա» կազմակերպություններում:
-Անկախացումը ծանր հետևանքներ ունեցավ հատկապես խորհրդահայ մշակույթի և արվեստի վրա: Ինչպե՞ս դիմակայեց անկախության մարտահրավերներին Ձեր ղեկավարած մշակութային այս ուրույն օջախը:
-Ցավոք, մենք պետական անկախությունն ընկալեցինք ուղղակի իմաստով և ամեն բան, նաև հանրապետության նվագախմբերն ու համերգային խմբերը դարձրինք անկախ: Այսօր Հայաստանում գործում են անկախ երաժշտական կազմակերպություններ, որոնք ունեն ընդամենը չորս երաժիշտ ու մեկ տնօրեն:
-Նաև՝ մեկ հաշվապահ:
-Խորհրդային տարիներին գործող համակարգն արդարացված և նպատակային էր, համերգները կազմակերպվում էին կենտրոնացված կարգով, դրանք համահավաք համերգներ էին, որոնք բազմաժանր ձևաչափում էին կազմակերպվում: Ելույթ էր ունենում, ասենք, ժողովրդական երգիչը, հետո բեմ էր բարձրանում դասական երաժշտություն կատարողը, այնուհետև՝ էստրադային արտիստը, և համերգի հաջողությունը կասկած չէր հարուցում, տարբեր նախասիրությունների տեր մարդիկ մասնակցում էին միևնույն համերգին, յուրաքանչյուրը սպասում էր իր նախընտրած երաժշտի, նվագախմբի կամ համույթի բեմելին: Այսինքն դահլիճները մեխանիկորեն հագեցնելու խնդիր չկար: Այս մեթոդը արդարացված էր նաև ֆինանսական առումով՝ վնասաբեր և շահավետ համերգները հավասարակշռում էին միմյանց: Այսօր հանրապետությունում չկա որևէ անկախ խումբ, որը կարողանա գոնե ամիսը մեկ անգամ հանդես գալ ինքնուրույն ծրագրով: Այնինչ համահավաք համերգն ուներ իր կազմակերպիչը, ռեժիսորը, կոնցերտմայստերը, համերգավարը, բոլորը պրոֆեսիոնալ էին իրենց գործում:
-Խորհրդային տարիներին հայկական գյուղերը պարբերաբար հյուրընկալում էին «Հայհամերգի» խմբերին, և հյուրընկալությունը վերածվում էր յուրովի տոնի:
-Լիովին կիսում եմ Ձեր կարծիքը: Երևանից դուրս «Հայհամերգը» բազմաթիվ այցեր էր կատարում Հայաստանի շրջաններ: Ես ինքս գործունեությունս սկսել եմ Գառնի գյուղի կուլտուրայի տնից, որի տնօրենն էի և հավատացնում եմ, որ երբեմն ուղղակի հոգնում էինք տարաբնույթ համերգային այցերից: Հիշենք, որ գյուղերում ամենաներկայանալի շենքը կուլտուրայի տունն էր, ուր մանուկ ու ծեր իրենց համար մշտական զբաղմունք էին գտնում տարբեր խաղերի, մշակութային միջոցառումների միջոցով: Այսօր գյուղի հասարակությունը գյուղամիջում է օրը վատնում՝ թզբեհ գցելով, աշխարհի լավ ու վատի մասին պարապ զրույցներ վարելով:
-Այդպես էր հայ գյուղացին իր հանրային-մշակութային հետաքրքրությունները բավարարում Մուրացանի և Թումանյանի ժամանակների գյուղերում: Այսօր ի՞նչ եք մատուցում հայ գյուղին:
-Վերջին շրջանում Արմեն Ամիրյանը նախաձեռնեց հանրածանոթ «Մշակութային կանգառ» ծրագիրը, որով նկատելիորեն աշխուժանում է հանրապետության մարզերի մշակութային կյանքը: Մինչ օրս կազմակերպվել է չորս հարյուր համերգ, որոնց շուրջ 40-ը կազմակերպել ենք մենք: Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիան մասնակցել է «Ֆոլկ մոդեռն» անսամբլով, որն իր տեսակի մեջ եզակի է Հայաստանում: «Մշակութային կանգառը», գյուղաբնակ մարդկանց հոգևոր պահանջմունքները բավարարելով, ուղղակի աննախադեպ շարժում է առաջացրել: Երբ այցելում էինք հայ գյուղ և փորձում հերթական համերգը կազմակերպել, զարմանքով էինք նկատում, որ մարդկանց անծանոթ է համերգի տոմսը, հատկապես անկախական սերնդի համար այդ փոքրիկ և հրապուրիչ կտրոնը անակնկալ էր. չէ՞ որ մինչև «Մշակութային կանգառի» մեկնարկը գյուղերում դեպքից դեպք ինչ-ինչ հոբելյանների առիթով բարեգործական համերգներ են կազմակերպվել, ուրիշ ոչինչ:
-Անկեղծ լինենք՜ իսկապե՞ս արդարացված է «Մշակութային կանգառը»:
-Տեսեք՝ նախ գյուղերում վերականգնվում են մշակութային ենթակառուցվածքները, այնուհետև առկա է հոգեբանական պահը. մարդը, հավատացեք, բնավ չի զլանում 500 դրամ վճարել պրոֆեսիոնալ համերգ ունկնդրելու համար և աստիճանաբար գիտակցում է, որ արվեստի համար պետք է վճարել, մի բան, որն ընդունված է քաղաքակիրթ աշխարհում: «Բարեգործական ճաշարանի» բարդույթը արվեստում պետք էր հաղթահարել, և հենց դրան է միտված «Մշակութային կանգառը»: Հավատացեք, «Մշակութային կանգառի» շրջանակում իրականացվող մեր կազմակերպած բոլոր համերգներն անցել են լեփ-լեցուն դահլիճներում:

«ՍԻՐՈՂԱԿԱՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹՆ ԱՅՍՏԵՂ ՏԵՂ ՉՈՒՆԻ»
-Վերադառնանք մայրաքաղաք՝ Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիայի դահլիճներ:
-Սիրով: Կազմակերպությունը շենքը չէ, որքան էլ որ այն ներկայանալի և առանձնահատուկ է: Մեր շենքի բովանդակությունն է: Գրեթե ամեն օր մենք միջոցառում ունենք, իսկ դրանք արժեքային համակարգ են ձևավորում: Ասենք՝ վոկալի երեկոները, որոնք կազմակերպում ենք հրավիրատոմսերի հանձնման ճանապարհով, դահլիճ հրավիրելով այս բարդ ժանրի իսկական գիտակներին և սիրահարներին: Առհասարակ, ապահովում ենք որոշակի պրոֆեսիոնալ մակարդակ յուրաքանչյուր ծրագիր իրականացնելիս, քանզի մեր դահլիճը հանրապետության լավագույն դասական սրահներից մեկն է, և սիրողական մշակույթն այստեղ տեղ չունի: Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիան երկարամյա բարձր մշակութային ավանդույթներ ունեցող մշակութային կենտրոն է, մենք այսօր պահպանում ենք այդ ավանդույթը: Նաև փորձում ենք նոր, արդիական ավանդույթ ձևավորել:
-Ձեր տնօրենության օրոք՝ 2007-ից, սկսեց գործել Դպրոցականի ֆիլհարմոնիան: Ներկայացրեք այն:
-Դպրոցականի ֆիլհարմոնիան ամենահայրենասիրական ծրագիրն է: Այս նշանավոր կառույցի տնօրինումն ստանձնելով, նախ վերականգնեցի այս ծրագիրը, որը ֆինանսական պատճառներով ընդհատվել էր նախորդ դարի 90-ականների սկզբին: Ի դեպ, այն կյանքի կոչվեց լուսահոգի վարչապետ Անդրանիկ Մարգարյանի վերջին հրամանագրով. 2007-ի մարտի 23-ին՝ ուրբաթ օրը, ժամը 14.00-ին վերականգնվեց Դպրոցականի ֆիլհարմոնիան: Կիրակի օրը նա վախճանվեց: Տարիներ շարունակ, յուրաքանչյուր ուրբաթ ժամը 14.00-ին Դպրոցականի ֆիլհարմոնիան բացում է դռները: Սա կրթական, ուսուցողական և ճանաչողական ծրագիր է, նպատակաուղղված է դպրոցականներին: Դպրոցականները հաճախում են ֆիլհարմոնիա անվճար հիմունքներով, վաղօրոք կազմված գրաֆիկի համաձայն: Այս միջոցառումները ես անվանում եմ դաս-համերգ: Մենք դաս ենք տալիս, դասավանդում ենք համերգի մեթոդաբանությամբ: Որպես ուսուցման մեթոդ՝ սա ընտրագույն մի բան է:
-Պարոն Մանասյան, դաս-համերգները այսպիսով նաև ընդդիմադիր ճակատ են կազմում հատկապես դպրոցահասակների լսողության, գեղագիտական ճաշակի, ի վերջո, նրա ինքնության դեմ հայտարարված «երաժշտական պատերազմների» դեմ:
-Այո, մեր հեռուստաէկրաններից հաճախ հնչում է անճաշակ, վատորակ և անհեթեթ երգ-երաժշտություն: Այդ անհեթեթությունն ամենուր է՝ հնչում է ռադիոյից, տարբեր միջոցառումների ժամանակ, քաղաքային տրանսպորտում, ամենուր: Զարմանալի մի բան ասեմ՝ դպրոցականները դաս-համերգի են հաճախում իրենց տարիքին վայել աշխույժ աղմուկով, բայց հեռանում են, ասես, հասունացած: Ի դեպ, այս անզուգական ծրագրի մեջ ընդգրկված են մայրաքաղաքի բոլոր դպրոցները: Դպրոցում, դասի ընթացքում երեխայի և պատանու ընկալումներն այն խորքը չեն ունենա, որ ունենում են Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիայի շքեղ ու խորհրդավոր դահլիճում, որտեղ ամեն բան մշակույթով է շնչում: Բովանդակային առումով ևս ամեն բան համակարգված է, հաշվի ենք առնում դպրոցականների տարիքը, նրանց կրթական ծրագրերը և այլն:
-Օրինա՞կ:
-Օրինակ, առակների մասին ունենք ուշագրավ ներկայացում, որով առակների խրատաբանական իմաստն ենք բացահայտում:
Երաժշտական դաս-համերգների ընթացքում մեկնաբանվում են երաժշտական ժանրերը, ազգային նվագարանների, դասական և կամերային երաժշտական արվեստը, սիմֆոնիկ նվագախմբի գաղտնիքներն ենք բացահայտում, զուգահեռներ ենք տանում սիմֆոնիկ և կամերային նվագախմբերի միջև: Անշուշտ, չենք անտեսում երաժշտական գործիքները: Օրինակ, դուդուկը ներկայացնելիս պատմում ենք, որ այն կոչվել է նաև ծիրանի փող, քանի որ պատրաստվել է ծիրանենու փայտից, ծիրանենու բնօրրանը Հայաստանն է, հետևաբար, աշխարհում վերջին տարիներին տարածված դուդուկը բուն հայկական գործիք է: Բայց նաև պատմում ենք, թե որ ժողովուրդն ինչ ներդրում է ունեցել մեր դուդուկի զարգացման գործում, որ հայ կոմպոզիտորական արվեստը ևս հսկայական ներդրում է ունեցել: Դուդուկը ներկայացվում է որպես գործիք մենանվագում և նվագախմբում, նաև սիմֆոնիկ նվագախմբում որն օգտագործել է Ավետ Տերտերյանը իր 3-րդ սիմֆոնիայում: Եվ դպրոցականների համար բացվում են խորհրդավոր վարագույրներ:
Մի խոսքով, բազմաժանր և բազմահարց են դաս-համերգները, որոնց ավարտից հետո դպրոցականները չեն շտապում հեռանալ: Սա համապետական ծրագիր է, որը բացում է իր սահմանները: Այսօր մենք բաժանմունքներ ունենք Կապանում, Վանաձորում, Գյումրիում, Վայոց ձորում և Արցախում, որտեղ դաս-համերգ-ծրագիրն իրականացվում է ոչ պակաս հաջողությամբ, քան Երևանում:
-Ի՞նչ տրամաբանությամբ եք «շատ բան տեսած» դահլիճը վարձակալության տալիս:
-Մեր կազմակերպությունը ՊՈԱԿ է, ունենք դահլիճն օգտագործելու արտաբյուջետային պլան, որը պետք է կատարենք: Սակայն անում ենք ամեն բան, որ Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիայի և նրա համերգային դահլիճի մշակութային հայտնի նշաձողի մակարդակը չիջնի: Միաժամանակ պահպանում ենք մեզ դիմող տարբեր անհատների և խմբերի իրավունքները, նրանք հանդիսավոր բեմի կարիք ունեն, և դահլիճը նաև նրանց է տրամադրվում:


Հարցազրույցը՝ Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 7177

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ